- Alle vittigheder er fortalt på opfordring af mig.
- Alle vittigheder blev fortalt til andre børn og mig. Det var en planlagt vittighed-pandekage eftermiddag.
- Vittighedernes funktion var at være fælles om en ting, men alligevel få enkeltmands opmærksomhed.
- Alle vittighederne er hentet fra enten tidsskrifter eller internettet.
Det blev selvfølgelig en spændende ting for såvel pigerne som mig. Pigerne var meget ambitøse og ledte efter vittigheder. Selvom de ikke måtte snakke sammen om dem, opstod der et rigtig godt fællesskab i værelset og jeg måtte inden optagelsen sammen med én efter én i stuen, for at høre om vittigheden var god nok. Jeg valgte ikke at forholde mig kritisk men motiverende og sagde til hver i ser, at jeg gerne ville være behjælpelig med fx. læseproblemer men at de fuldstændig selv måtte vælge hvad de syntes var sjovest.
Forresten er de fire piger jeg snakker om Julia og Hanna på 10 år, Coco på 9 år og Kameko på 7 år. Jeg har envidere valgt at de måtte fortælle vittighederne på tysk da det er deres modersmå,l og selv om de allesammen taler "mindretals-dansk" som andet sprog, har de ikke nok kulturelle kompetencer til at kunne bruge sproget nuanceret nok til at kunne fortælle en (sjov) vittighed.
3 GÅDEVITSER:
Julia fortæller en vittighed:
- "Was haben die Schule und ein Stau gemeinsam? Der Idiot steht immer vorne."
- "Hvad har skolen og og en (bil)kø tilfælles? Idioten står altid i første række."
Kameko fortæller en vittighed:
- "Welchen kuchen ißt ein computer am liebsten? einen ´Google´-hupf."
- "Hvad for en kage kan en computer bedst li´? en ´Google´-hupf."
Coco fortæller en vittighed.
- "Wie nennt ein Kanibale einen Skater? Einen Rollbraten."
- "Hvad kalder kanibaler en skater? En rullesteg."
RIM OG REMSER
Hanna fortæller en vittighed:
"Geht Fritzchen zum Arzt, fragt dieser: "Möchtest Du einen Gummibärchen oder Beton Arsch?"
Geht er am nächsten Tag in die Schule und sagt: "Tong-tong-tong, ich hab` nen Arsch aus Beton."
Sagt die Lehrerin: "Wenn Du das noch einmal sagst, gehst Du zum Rektor."
Sagt Fritzchen: "Tong-tong-tong, ich hab` nen Arsch aus Beotn."
Fragt der Rektor: "Na, Fritzhen -was los?"
Sagt Fritzchen: "Tong-tong-tong, ich hab´nen Arsch aus Beton."
Sagt der Rektor: "Sagst Du das noch einmal geh´ ich mit Dir zum Bürgermeister."
Sagt Fritzchen: "Tong-tong-tong, ich hab´nen Arsch aus Beton.
usw.... bis Fritzchen bei der Polizei landet.
Der Polizist sagt: "Wenn Du das noch einmal sagst, schieß ich Dir ein Loch in den Arsch."
Sagt Fritzchen: "Tong-tong-tong, ich hab´ nen Arsch aus Beton."
Da schiesst der Polizist Fritzchen ein Loch in den Arsch.
Und Fritzchen sagt: "Danke, das habe ich schon immer gebraucht.
(Taber mening hvis den skal oversættes.)
Efterord:
Jeg havde fornemmelsen af at pigerne prøvede at afkode hinandens sprogkode. I filmene synes jeg at man kunne se at de prøvede dette ved at aflæse kropssproget på hinanden (hvornår er de færdige, er det nu der skal grines osv.). Pigerne blev selvfølgelig også påvirket af situationen, at de skulle optages.
Jeg synes at de var søde ved hinanden - og huskede at grine ad de andres vittigheder. Vi havde en på en sjov måde inpireret eftermiddag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar